Author: Paolo Cherchi Usai
Year: 2022
Pages: 586
Publisher: UTET Università; Centro Sperimentale di Cinematografia
ISBN: 9788860089168
Description
Over thirty years have passed since its first Italian-language publication, and Paolo Cherchi Usai’s Study Guide for Silent Film has long become an international classic in film studies, an invaluable introductory overview of the early days of film heritage preservation and restoration. Drawing on his decades-long research in film libraries and festivals across the world, Cherchi Usai presents the most recent results of his studies, along with rediscoveries and musings on a subject that has now become an essential element of teaching programmes devoted to the history and enhancement of film heritage. The birth of a new medium of expression is introduced and discussed with a clear, meticulous yet accessible approach, addressing all technological, commercial, aesthetic and cultural aspects, with an emphasis on the issues surrounding restoration and access through digital technologies: a veritable encyclopedia of yersterday’s cinema in the form of an epic novel. New revised and updated edition.
Author notes:
Paolo Cherchi Usai è un critico cinematografico e saggista italiano. È stato direttore del National Film and Sound Archive of Australia dal 2004 al 2008, della Haghefilm Foundation di Amsterdam (2008-2011), ed è attualmente Senior Curator del Moving Image Department al George Eastman Museum di Rochester, New York.
Nel 2014 ha curato a Rochester The Nitrate Picture Show, primo festival sulla conservazione del film. Senior Curator del Moving Image Department al George Eastman Museum di Rochester, New York, è cofondatore della L. Jeffrey Selznick School of Film Preservation; delle Giornate del Cinema Muto di Pordenone; di Domitor, associazione internazionale per lo studio del cinema delle origini. Ha diretto dal 2004 al 2008 il National Film and Sound Archive of Australia. Adjunct Professor of Film alla University of Rochester e Resident Curator del Telluride Film Festival, dirige la rivista bimestrale «Segnocinema». I suoi scritti sulla storia e il restauro del cinema sono stati pubblicati e tradotti in venti lingue; fra questi si segnalano tre monografie su Georges Méliès (1983), Giovanni Pastrone (1985) e D.W. Griffith (2008) per la serie Il Castoro Cinema; Silent Cinema: A Guide to Study, Research and Curatorship (Bloomsbury, 2019), terza edizione riveduta e ampliata di Una passione infiammabile: guida allo studio del cinema muto (UTET, 1991); The Griffith Project (BFI Publishing, 1999-2008); La storia del cinema in 1000 parole (Il Castoro, 2012); Film Curatorship: Archives, Museums, and the Digital Marketplace (Österreichisches Filmmuseum, 2008). È autore di due lungometraggi: Passio (2007), adattamento del suo volume L’ultimo spettatore (Il Castoro, 1999), tradotto in inglese sotto il titolo The Death of Cinema: History, Cultural Memory, and the Digital Dark Age (BFI Publishing, 2001), con prefazione di Martin Scorsese; e Picture (2015), con musiche originali composte dalla Alloy Orchestra. È stato insignito nel 2002 dal Ministero della Cultura francese con il titolo di Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.